Thursday, September 21, 2006

Kiinan huippuyritykset, kasvu, kansainvälistyminen ja innovaatio

McKinsey Quarterly kirjoitti elokuussa 2006 kiinalaisyritysten globalisoitumisesta ("Helping China's companies master global M&A")

Leijonanosa kiinalaisyritysten laajenemisesta ulkomaille on tähän mennessä tähdännyt raaka-aineiden ja energian saannin varmistamiseen (kaivosteollisuus, öljy, kaasu). Kasvava osa toiminnasta tähtää myös teknologian ja brändien hankkimiseen sekä uusille markkinoille pääsyyn.

Kiinalaisilla yrityksillä on tiettyjä etuja kuten edullinen rahoitus valtion pankeilta ja kyky hyödyntää nopeasti halpatuotannon kilpailuetua, vaikkapa siirtämällä hankkimansa ulkomaisen yrityksen tuotanto Kiinaan. Haasteita ovat kuitenkin kiinalaisen ja ulkomaisen yrityksen ja toimintakulttuurin yhdistäminen, ja ulkomaisen yrityksen brändien ja teknologian tehokas hyödyntäminen.

Kiinan kauppaministeriön tilastot arvioivat kiinasta ulospäin suuntautuneiden suorien investointien kooksi 7 miljardia US dollaria vuodelle 2005. McKinseyn mukaan tämä ei kuitenkaan anna oikeaa kuvaa, sillä luvussa eivät ole mukana Hongkongin pörssiin tai ulkomaille listatut yritykset; esim. Levono-IBM -kauppa puuttuu näistä luvuista. McKinsey arvioi todellisen investointisumman olevan 2-3 kertaa suurempi.

Kiinalaiset liikejohtajat puhuvat kansainvälisten yritysfuusioiden kolmesta vaiheesta:

1) Euforiaa kun sopimus on saatu päätökseen.
2) Epämukavia ongelmia alkaa tulla esiin: "an increasing sense that control has been lost because the international business is culturally and geographically outside the frame of reference that the Chinese leaders built in the local one"
3) Yhtiön päämaja tajuaa että voimakas ja yksityiskohtiinkin puuttuva johtaminen tai jopa ulkomaisten lisäresurssien hankinta on tarpeen jotta kokonaisuus saadaan toimimaan. "Strong, integrated management is critical because combining a Chinese cost structure with Western assets and intangibles often requires a substantial change in a company's business model and go-to-market approach."


Kiinan business-lehdistö suosii Top-100-200-500 ja muunlaisia ranking-listauksia. Kiinan hallitus on myös tehnyt sellaisia osana teknologian kehittämissuunnitelmiaan. Viime aikoina on myös julkistettu ulkomaisia analyyseja joissa kiinalaisyrityksiä on laitettu jonkinlaiseen paremmuusjärjestykseen. Ohessa muutamia esimerkkejä.

IBM:n ja Fudan-yliopiston tutkimus 2006 löysi 60 kiinalaista yritystä joilla on potentiaalia pärjätä globaalisti: Going global - Prospects and challenges for Chinese companies on the world stage

Kiinan tiedeministerön lista 2006: 103 yritystä joiden innovaatiokykyä aletaan erityisesti kehittämään

Kiinan ulospäinsuuntautuvien suorien investointien raportti 2004

Kaikilla kolmella yllämainitulla listalla ovat seuraavat yritykset: Sinopec, BaoSteel, Lenovo, Huawei.

Kahdelle kolmesta listasta on otettu seuraavat yritykset: CNOOC, CNPC, SAIC, COSCO, BOE, TCL, Lifan, Geely, Chery, Haier, Hisense, ZTE ja Sinochem.


Ja muita analyyseja:

Boston Consulting Group 2006, sadan yrityksen lista joista 44 on kiinalaisia: The New Global Challengers, kiinalaisyritysten lista sivulla 7. Ja sama Businessweekin taulukoimana

Kiinan informaatioteollisuuden ministeriön (MII) vuoden 2006 top 100 -lista ICT-sektorin kiinalaisista yrityksistä, jolla top 5 ovat Lenovo, Haier, BOE, TCL ja Huawei.

China Torch Program (teknologiapuistoja hallinnoiva ja korkean teknologian yrityksiä avustava tiedeministeriön alainen ohjelma) listaa webbisivuillaan 20 kuuluisaa kiinalaista hitech-yritystä.

China top 500 enterprises 2006 analysis report: Kiinan Top500 -yritykset tuottavat lähes 78% BKT:sta



McKinsey arvioi elokuun 2006 raportissaan kiinalaisten ulospäinsuuntautuvien investointien tarjovan mahdollisuuksia ulkomaalaisille:

-Investoi trendiä ennakoiden sellaisille sektoreille joihin kiinalaiset ovat vasta alkamassa laajentua. Esim aerospace, automotive, pharma.
-Investoi globalisoituvalle sektorille yhdessä kiinalaisen kanssa, esim luomalla joint venture joka toimii kiinalaisen partnerin ulkomaan haarana.
-Investoi mannerkiinalaiseen listattuun yritykseen joka on alkamassa laajentumistaan ulkomaille.
-Investoi yrityksiin joilla on turnaround-potentiaalia ja imitoi mitä kiinalainen yritys tekisi: yhdistä edullinen kiinalainen tuotanto ulkomaisen kansainvälisen liiketoiminnan osaamisen kanssa.